HADAS SHEINFELD

מה קורה בפייסבוק?

לא ברור לי אם רק במעגל החברים/מכרים שלי זה קורה, אבל בחודשים האחרונים אני רואה כמה טרנדים בשימוש בפייסבוק, שבעיני מעידים על התחלת הדעיכה. מעניין אותי כמובן אם גם הם רואים את הנתונים, האם זה באמת טרנד, והאם מנהלי המוצר שלהם מודאגים…

התופעות שאני רואה:

1. ירידה בשימוש – ללא ספק, אנשים מעדכנים סטטוטסים הרבה הרבה פחות. גם המשתמשים הכבדים מעדכנים פחות, וביחוד המשתמשים הפחות כבדים – מי שהיו מעדכנים פעם ביום-יומיים, או בארועים ספציפיים, אני מרגישה ירידה משמעותית בתכיפות העדכונים.

2. שינוי בשימוש – במקביל לירידה בשימוש, מי שכן עדין משתמשים הרבה יחסית, הם רק אלה שמקדמים משהו. זה יכול להיות את עצמם – מבחינה מקצועית בדרך כלל, או אג’נדה ספציפית, בדרך כלל אישית. הדוגמא הקלאסית היא חברי (הוקורא הבלוג הנאמן) שהפך לטבעוני ועכשיו כל הפיד שלו מדבר על נפלאות הכת הזו, או חברי האחר שהפיד שלו הוא כולו הפחדות בנוסח “אל תגידו לא ידעתי” בנושאי האלימות הגואה.

3. נגמרו “החיים הטובים” – הפיד שלי כולל הרבה הרבה הרבה פחות תמונות של ארוחות/מסיבות/חלונות ראווה/חיוכים ממסיבות. האם כל התמונות עברו לאינסטגרם? לא נראה לי. התחושה שלי היא שאנשים פשוט משתפים פחות. אני יודעת שלהרבה אנשים נמאס מ”ערוץ החיים הטובים” שהפיד שלהם הפך להיות. קראתי גם הרבה על העובדה שהפיד הזה גם גרם תסכול, כל החיים היפים האלה מסביב, רק אני היחיד שעובד/קשה לו?

האם זו תחילת הסוף של פייסבוק? לא בינתים, לדעתי. הכח של רשת בגודל כזה הוא משמעותי, במיוחד כשאין עדין תחליף טוב בסביבה.

האם גם אתם רואים שינויים כאלה? אחרים?

3 Responses

  1. מסכימה עם כל מה שכתבת, ורוצה להוסיף בתור משתמשת כבדה, ששמתי לב שמה שמאוד תופס תאוצה, לאו דווקא בהקשר של קידום אג’נדה הוא העניין של שיתוף ממים ולינקיאדה. מרבית הפיד שלי שפעם היה מורכב מהגיגיהם וחייהם של חבריי מורכב בעיקר מממים ויראליים, השתתפויות במבצעים של חברות מסחריות, שיתופי סטטוסים מצייצים ולינקים כאלה ואחרים (חלקם באמת בעלי תוכן שמקדם אג’נדה, אך לא רק).
    התחושה האישית שלי כמשתמשת וכ-לא מנהלת מוצר, היא שכל השינויים בעיצוב ובממשקים של פייסבוק מובילים לקו הזה של השינוי- הפוטנציאל המסחרי גדל מאוד עם כניסת הדפים והלייקים לחיינו, ובעלי הדפים כמובן מנצלים את זה, והתחושה שלי שזה בא על חשבון השימוש הפרטי של היוזרים.
    מצד שני,מאחר ואין לי באמת הרבה רקע בתחום ייתכן והאבחנה שלי שגויה.

    1. סיון, הניתוח שלך מאוד מאוד מעניין. באמת פספסתי את טרנד ה”שיתופים” – לצרכים מסחריים, וגם סתם ממים מעצבנים… וזה אכן מאוד יכול להיות שפייסבוק עצמם גרמו לשינוי הזה, אני בטוחה שלא בכוונה – הרי התוצאה עשויה להיות הרסנית עבורם.

  2. מה שמעניין זה שהמגמה הזאת מתחזקת גם בקרב הפיצ’רים שפייסבוק משחררים בעצמם:בשבועיים האחרונים נתקלתי באפשרות לרכוש כרטיסים לאיוונטים (אם האיוונט הוא הופעה, מסיבה וכו’) ולשלוח לחברים מתנות אמיתיות. בנוסף כמנהלת של דפים אני רואה שגם האנליטיקס שלהם השתפר פלאים ונהייה מאוד ידידותי למשתמש, וגם האפשרות שנכנסה לחיינו עם הטיימליין- פרומושן של סטטוס, תמונה וכו’- התחילה לעלות כסף לבעלי עמודים (בינתיים לא ליוזרים פרטיים), מה שאומר שגם אם כמו שאת אומרת, כל המגמה הזאת לא היתה מכוונת, הם בהחלט מנסים לנצל את הפוטנציאל המסחרי שלה.
    אגב, עוד שני דברים מעצבנים להפליא שנכנסו לחייו של עכבר הפייסבוק המצוי (אני): א. פרסומות בתוך הפיד שאני לא יכולה להדגיש עד כמה מעצבן זה, וב. משחקים- מאחר וטרנד משחקי הפייסבוק הולך וגדל, כמות השיתופים שיש בפיד (הזמנות למשחקים, שיתופי “עברתי שלב/קיבלתי מתנה/בוא-תשחק-איתי-שאקבל-עוד-קרידטים- מה-אכפת-לך-באמאש’ך”) הולכת ומאוד גדולה. מבחינתי כיוזרית פעילה זה רעש שיכול רק להוביל לצמצום השימוש בפייסבוק כפלטפורמה פרטית.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...